Våra utbildningar

Lärare

På Linjen för Scenkonst / Acting and Collaborative Theatre arbetar vi i kontext. Det innebär att vi har som mål att ge deltagarna de nödvändiga verktygen för ett professionellt liv inom scenkonst - i eller oberoende av institutioner. Vi vill att våra deltagare ska göra skillnad i det dagliga livet. Vår ambition är att träna människor för att vara en röst, inte ett eko.

Konstnärlig ledare - Peppe Östensson

Peppe Östensson har undervisat skådespel och rörelse i 30 år internationellt, för scen, film och scenkonst utbildningar. Bland dem: College of William and Mary i USA, Banff Cultural Center i Kanada, Nadine Laboratory for contemporary arts i Bryssel, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Lettlands kulturakademi i Riga, Teaterhøgskolen i Oslo, Norge, Dansbiennalen i Umeå, Sverige.

Peppe Östensson har också arbetat som Fight Director och Sword Master för scen och film. Detta inkluderar arbete för Malmöbaletten, Nationalteatern i Oslo, Göteborgs Stadsteater, Uppsala Stadsteater, Länsteatern i Örebro, Östgöta Teatern, Malmö Operan och Riksteateret i Norge. Han var sword master för filmproduktionerna och tv-serien om “Tempelriddaren Arn”.

Peppe har koreograferat för Pontus Lidberg Dance för dansproduktionen ”Warriors” (Norrlands Operan). Han har koreograferat för Cressida Browns uppsättning av Macbeth för Bard En Seine Festival i Paris. Han har koreograferat / regisserat ”Crossroads”, ett turnerande blues / dansverk, ”Heartquakes”, ett solodans och musikverk, och regisserade ”Århundradets Kärlekssaga”, en monolog av Märta Tikkanens diktsamling med samma namn.

Peppe är grundare av Nordic Stage Fight Society och är Honorary Fight Master i Fight Directors Canada. Han är mottagare av The Paddy Crean Award i Banff, Kanada, 2006 och 2015 med sin före detta fru Maria Winton.

Lärare - Hilde Veronika Östensson

Hilde tog examen från the European Film College i 2004 och fortsatte att arbeta i den danska filmindustrin där hon bland annat redigerade en långfilm (”Caroline – den sista resa” / Roberta Film). Hon utexaminerades från Köpenhamns Universitet med en BA i musikvetenskap och music/arts management i 2012 och har arbetat internationellt som sångare i 15 år. Hon har tränat ballett och jazzdans i 10 år och scenkamp i 17 år. Hon är certifierad lärare i the Nordic Stage Fight Society och Honorary Fight Director i Fight Directors Canada. Hon har bl.a. koreograferat fighter för: ”Spelman på taket” på Malmö Opera i Sverige, “Scener från ett äktenskap” på Östgötateatern i Sverige, ”Sigurd fighting the dragon” på Teatr Groteska i Polen, ”Revolution” på Ung Scen/Öst, ”Kristinspelet” på Otta och ”Maridalspillet” i Oslo, Norge. Hon assisterade Fight Director Brad Waller vid Washington Operas produktion av “Appomattox” i 2015.

I 2014 gick Hilde ut som en del av den första klassen i den nybildade Linjen för Scenkonst/Acting and Collaborative Theatre. Sedan dess har hon arbetat som skådespelerska, sångerska, regissör och koreograf. Detta inkluderar: “Love me Tender, Love me True” (skådespelerska), “Hjärtbävningar” (originalmateral performance för Östgötateatern), ”Konsert for Fredheim” (solist med musiker Ellen Sejerstedt Bødtker och Torfinn Hoffart), ”Heartquakes” (soloföreställning med originalmaterial, originalmusik och sång, regisserad av Peppe Östensson), ”Århundradets Kärlekssaga” (monolog, medregissör), ”The High Life” (trapets/teaterföreställning, regissör).

Hilde tilldelades the Bear Scholarship av IOSP i Banff, Kanada i 2015 och blev inbjuden att undervisa vid the Worlds Certification and Teachers Conference i scenkamp i Toronto, Kanada, 2016. Hon har också undervisat i rörelse vid Academy of Fine Arts i Bratislava, Slovakien och scenkamp vid Høgskolen i Oslo og Akershus.

Hilde började arbeta på Acting and Collaborative Theatre / Linjen för Scenkonst som assisterande lärare i januari 2017, och arbetar nu som lärare sedan augusti 2017.

Gästlärare

Acting och Collaborative Theatre / Linjen för Scenkonst inbjuder regelbundet nationella och internationella gästlärare. Tidigare gästlärare inkluderar:

Helena Ritzén (Sverige) – Musik och improvisation

Marjo Kuusela (Finland) – Samtida dans och koreografi

Oula Kitti (Finland) – Rörelse, akrobatik och scenkamp

Iiro Heikkilä (Finland) – Rörelse och akrobatik

Alexandra Ekelöf (Sverige) – Musik och improvisation

Lennart Peep (Estland) – Direktör

Per Enequist (Sverige) – Kontakt improvisation

Petra Odebäck (Sverige) – Afrikansk dans och kärnutbildning

Jarkko Mandelin (Finland) – Rörelse och kontakt improvisation

Anni Koskinen (Finland) – Rörelse och kontakt improvisation

Mikael Wallin (Sverige) – Praktisk Tai Chi Chuan (två gånger europeisk guldmedaljör) och Chi Gong

Grundare - Maria Winton (1962-2016)

Amerikanskfödda Maria Winton arbetade internationellt som konstnär, lärare, regissör och Feldenkrais-pedagog från 1990-talet, tills hon avled i januari 2016. Hon grundade Acting och Collaborative Theatre / Linjen för Scenkonst tillsammans med hennes livslånga partner Peppe Östensson i 2012. Hon var en enastående människa, konstnär och lärare – och den pedagogik som används varje dag på Acting and Collaborative Theatre / Linjen för Scenkonst är resultatet av ett livslångt konstnärligt samarbete med Peppe Östensson. Hennes vision fortsätter.